Bijtelling elektrische shortleaseauto

Bijtelling elektrische shortleaseauto Heeft u een shortleaseauto van de zaak en rijdt u hier privé meer dan 500 kilometers per jaar mee? Dan dient u bijtelling te betalen. In onze eerdere blog over bijtelling hebben we uitgelegd waarom u bijtelling dient te betalen en hoe u de bijtelling kunt berekenen.

Nu veranderen de bijtellingsvoorwaarden van elektrische auto’s vanuit de overheid met enige regelmaat. Zo was de bijtelling voor elektrische auto’s in 2013 met 0% zeer lucratief. Sinds 2014 is de bijtelling voor elektrische auto’s verhoogd naar 4%. Afgelopen jaar was de bijtelling (over de eerste €45.000) al verdubbeld naar 8%. De komende jaren wordt de verlaagde bijtelling van de elektrische shortleaseauto gelijk getrokken met die van benzine- en dieselauto’s naar 22%.

Bijtellingsjaar/ CO2-uitstoot 2021 2022 2023 2024 2025 2026
0 gram* 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Meer dan 0 gram 22% 22% 22% 22% 22% 22%

*de verlaagde bijtelling geldt over maximaal €40.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag boven deze grens, geldt het algemene bijtellingspercentage van 22%.

De getoonde bijtellingspercentages gelden voor een periode van 60 maanden nadat de auto voor het eerst geregistreerd is. Zo wordt het voor de berijder elk jaar duurder om een nieuwe elektrische auto te rijden.

Bruto bijtelling

Aan de hand van de cataloguswaarde van de auto en het jaar waarin de auto voor het eerst is geregistreerd, is het mogelijk om de bruto bijtelling van een elektrische shortleaseauto te berekenen.

Tesla Model 3 Long Range - Shortlease Groningen

Als rekenvoorbeeld gebruiken we de
Tesla Model 3 Long Range

registratiejaar: 2020
Cataloguswaarde: €61730
Bijtellingspercentage: 8% (over de eerste €45.000 daarna 22%)

Over de eerste €45.000 van de cataloguswaarde geldt 8% bijtelling, over de waarde daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22%. (€45.000 X 8%) + (€16.730 X 22%) = €7281 bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €607 bruto bijtelling per maand.

Wanneer dezelfde auto niet geregistreerd is in 2020, maar in 2021, ziet de berekening er als volgt uit:

Registratiejaar: 2021
Cataloguswaarde: €61730
Bijtellingspercentage: 12% (over de eerste €40.000 daarna 22%)

Over de eerste €40.000 van de cataloguswaarde geldt 12% bijtelling, over de waarde daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22%. (€40.000 X 12%) + (€21.730 X 22%) = €9581 bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €798 bruto bijtelling per maand.

Bij een elektrische auto die niet in 2020, maar in 2021 voor het eerst geregistreerd wordt, scheelt dit dus bruto bijna tweehonderd euro in de maand. Voor een auto die voor het eerst geregistreerd wordt in 2026 ziet de bruto bijtelling er als volgt uit:

Registratiejaar: 2026
Cataloguswaarde: €61730
Bijtellingspercentage: 22%

Over de gehele van de cataloguswaarde geldt 22% bijtelling.  €61.730 X 22% = 13.581,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €1132 bruto bijtelling per maand.

In 2026 is de bruto bijtelling voor bovenstaande Tesla Model 3 Long Range bijna twee keer zo hoog als de bruto bijtelling in 2020.

Tip: Wilt nu nog profiteren van een lagere bijtelling? Overweeg dan om een jong gebruikte elektrische auto te shortleasen. Met een elektrische shortleaseauto uit 2018 profiteert u 60 maanden na ingebruikname nog van de verlaagde 4% bijtelling. Hiermee kunt u jaarlijks honderden euro’s besparen.

 

Netto bijtelling

Wat je daadwerkelijk netto voor de auto aan bijtelling betaald, hangt af van het inkomen.

De belastingschijven zijn sinds vorig jaar vereenvoudigd, in plaats van vier schijven, zijn er nu nog maar twee. Voor 2020 zagen deze schijven er als volgt uit:

Belastingschijf: Inkomen: Belastingpercentage:
Schijf 1 Tot €68.508 37,35%
Schijf 2 €68.508 en meer 49,50%

2020: Bron Belastingdienst.nl

Voor 2021 zien de belastingschijven op een kleine percentagewijziging er nagenoeg hetzelfde uit als het jaar ervoor.

Belastingschijf: Inkomen: Belastingpercentage:
Schijf 1 Tot €68.508 37,10%
Schijf 2 €68.508 en meer 49,50%

2021: Bron Belastingdienst.nl

Wanneer we verder rekenen met de bruto bijtelling als eerder berekend en we voor het gemak uitgaan van een modaal inkomen van €36.500 per jaar, ziet de berekening voor de netto bijtelling er als volgt uit:

Voor 2020:
Bruto bijtelling per maand: €607,-
Inkomen: €36.500
Belastingpercentage: 37,35%
Netto bijtelling: €607 X 37,35% =  €227 per maand

Voor 2021:
Bruto bijtelling per maand: €798,-
Inkomen: €36.500
Belastingpercentage: 37,10%
Netto bijtelling: €798 X 37,10% =  €296 per maand

Voor 2026:
Bruto bijtelling per maand: €1132,-
Inkomen: €36.500
Belastingpercentage: 37,10%
Netto bijtelling: €1132 X 37,10% =  €420 per maand

Wanneer de Tesla Model 3 Long Range dus in 2020 geregistreerd is in plaats van 2021 scheelt dit netto maandelijks €69. Dit komt neer op €828 per jaar. Wanneer er de komende jaren het inkomen en de belastingpercentage gelijk blijft, kost de Tesla Model 3 Long Range in 2026 netto maandelijks €193 meer ten opzichte van 2020 en €124 meer in vergelijking met 2021. Dit is in 2026 €2316 en respectievelijk €1488 extra netto bijtelling per jaar.

Waar de bijtellingspercentage voor een elektrische de komende jaren hard stijgt, blijft de bijtellingspercentage voor een benzine/diesel auto (voorlopig) vast op 22% en blijft de netto en bruto bijtelling voor deze auto’s de komende jaren dus ook gelijk.

Wilt u meer weten over de bijtelling van elektrische auto's? Neem hier contact op!