Bijtelling
U heeft er vast wel eens van bijtelling gehoord, maar wat houdt bijtelling nou precies in? Voor wie is het bedoelt? En hoe wordt dit berekend? In onderstaande blog geven we antwoorden op deze vragen.
Bijtelling voor privégebruik van een auto van de zaak
Wanneer iemand een auto van de zaak heeft en deze ook privé mag gebruiken, beoordeelt de overheid dit als een verkapte vorm van loon.* Dit dient dus bij het salaris opgeteld worden en hierover betaalt u dan ook inkomstenbelasting.
* U dient bijtelling te betalen als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met de auto van de zaak. Rijdt u minder dan 500 kilometer per jaar privé, hoeft u geen bijtelling te betalen. Wel dient u dit aan te kunnen tonen d.m.v. een ritregistratie.
Bijtelling berekenen
De hoogte van de (bruto)bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van het voertuig en het bijtellingspercentage. De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van de auto. De hoogte van het bijtellingspercentage is afhankelijk van wanneer de auto op naam gezet en de CO2 uitstoot van de auto. De CO2 uitstoot wordt uitgedrukt in gram per kilometer. De bijtellingsregeling blijft voor een periode van 60 maanden van toepassing.
Uitstoot (CO2/KM) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
0 gram | 4% | 4% | 4%* | 8%* |
1 – 50 gram | 17% | 22% | 22% | 22% |
51 – 106 gram | 22% | 22% | 22% | 22% |
Meer dan 160 gram | 22% | 22% | 22% | 22% |
* Bij een auto met een cataloguswaarde van meer dan €50.000 (2019) en €45.000,- (2020) betaal je tot dit bedrag 4% en 8% en voor het bedrag daarboven 22% bijtelling.
Met deze bijtellingsregeling stimuleert de overheid leaserijders om voor auto’s met zo weinig mogelijk CO2 uitstoot te kiezen. Dit zijn veelal elektrisch- en waterstof aangedreven auto’s.
Inkomstenbelasting
Aan de hand van de cataloguswaarde en het bijtellingspercentage kunt u de bruto bijtelling berekenen. Wat u netto betaalt voor een leaseauto hangt af van de inkomstenbelasting van het betreffende jaar.
Belastingschijf: | Inkomen: | Belastingpercentage: |
Schijf 1 | Tot €20.142 | 36,55% |
Schijf 2 | Tot €33.994 | 40,85% |
Schijf 3 | Tot €68.507 | 40,85% |
Schijf 4 | €68.507 en meer | 51,95% |
2018: Bron: Belastingdienst.nl
Belastingschijf: | Inkomen: | Belastingpercentage: |
Schijf 1 | Tot €20.384 | 36,65% |
Schijf 2 | Tot €34.300 | 38,10% |
Schijf 3 | Tot €68.507 | 38,10% |
Schijf 4 | €68.507 en meer | 51,75% |
2019: Bron: Belastingdienst.nl
Belastingschijf: | Inkomen: | Belastingpercentage: |
Schijf 1 | Tot €68.508 | 37,35% |
Schijf 2 | €68.508 en meer | 49,50% |
2020: Bron: Belastingdienst.nl
In bovenstaande overzichten ziet u het belastingpercentage van de afgelopen drie jaren op basis van het inkomen per jaar. Aan de hand van deze percentages kunt u de netto bijtelling berekenen. Zo kan het zijn dat voor u de netto bijtelling in 2019 lager is dan in 2018 doordat de inkomstenbelasting lager uitvalt.
Netto bijtelling 2018
Voorbeeld 1:
Stel u heeft in 2018 een bruto jaarinkomen van €30.000,- en heeft als leaseauto een Volkswagen UP! die in 2018 op naam gezet is met een cataloguswaarde van €13.000,-.
De CO2 uitstoot van de Volkswagen UP! is 96 g/km. Volgens de bijtellingstabel betaalt u 22% bijtelling over de cataloguswaarde.
€13.000,- X 22% = €2860,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €238,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €238,- X 40,85% = €97,- netto bijtelling per maand voor de Volkswagen UP!
Voorbeeld 2:
Stel u heeft in 2018 hetzelfde bruto jaarinkomen van €30.000,- maar u heeft als leaseauto een Tesla Model 3 die in 2018 op naam gezet is met een cataloguswaarde van €48.550,-.
De CO2 uitstoot van de Tesla Model 3 is 0 g/km. Volgens de bijtellingstabel betaalt u 4% bijtelling over de cataloguswaarde.
€48.550,- X 4% = €1.942,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €162,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €162,- X 40,85% = €66,- netto bijtelling per maand voor de Tesla Model 3.
In bovenstaande voorbeelden kunt u zien hoe de (netto) bijtelling kunt uitrekenen. Opvallend is dat een Tesla Model 3 qua cataloguswaarde bijna 4 keer zo duur is als een Volkswagen UP! maar door de lage bijtelling (4%) is de netto bijtelling lager dan de Volkswagen UP!
Netto bijtelling 2019
Wanneer we uitgaan van hetzelfde bruto jaarinkomen en dezelfde auto’s maar dan met bouwjaar 2019 ziet de berekening voor de bijtelling van 2019 er als volgt uit:
Volkswagen UP!
€13.000,- X 22% = €2860,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €238,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €238,- X 38,10% = €91,- netto bijtelling per maand voor de Volkswagen UP!
Tesla Model 3
€48.550,- X 4% = €1.942,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €162,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €162,- X 38,10% = €62,- netto bijtelling per maand voor de Tesla Model 3.
Hoewel de verandering in de bijtelling geen invloed heeft op beide auto’s, heeft de gewijzigde percentage inkomstenbelasting dit wel. Voor beide auto’s is in 2019 de netto bijtelling iets voordeliger dan in 2018. Nog steeds is de Tesla Model 3 voordeliger.
Netto bijtelling 2020
Wanneer we uitgaan van hetzelfde bruto jaarinkomen en dezelfde auto’s maar dan met bouwjaar 2020 ziet de berekening voor de bijtelling van 2020 er als volgt uit:
Volkswagen UP!
€13.000,- X 22% = €2860,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €238,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €238,- X 37,35% = €89,- netto bijtelling per maand voor de Volkswagen UP!
Tesla Model 3
(€45.000,- X 8%) + (€3.550,- X 22%) = €4381,- bruto bijtelling per jaar/12 maanden = €365,- bruto bijtelling per maand. Aan de hand van uw bruto inkomen (€30,000,-) komt u in schijf 2, €365,- X 37,35% = €136,- netto bijtelling per maand voor de Tesla Model 3.
Doordat het lagere bijtellingstarief in 2020 van 4% (over de eerste €50.000,-) naar 8% (over de eerste €45.000,-) is gestegen, valt de netto bijtelling van de Tesla Model 3 behoorlijk duurder uit. Het lagere inkomstenbelastingpercentage van 37,35% maakt onder aan de streep de Volkswagen Up! Wel weer iets voordeliger.
Verandering van bijtelling
De afgelopen jaren is er veel veranderd omtrent de bijtellingspercentages. Waar in het verleden hybride auto’s, met een lagere CO2 uitstoot dan de benzine/diesel variant een lagere bijtelling hadden, is dit sinds 2018 gelijk. Voor volledig elektrische auto met 0 gram CO2-uitstoot was het er zelfs een 0% bijtellingscategorie. Dit percentage stijgt de komende jaren langzaam naar 22% bijtelling in 2026 net als de benzine- en dieselauto’s. In onze blog Bijtelling elektrische shortleaseauto Bijtelling elektrische shortleaseauto leest u hier meer over. Uiteraard kan er in de toekomst door de overheid nog vaak afgeweken worden van deze afspraken om de daling van CO2-uitstoot te stimuleren.
Doordat het voordelige bijtellingstarief voor elektrische auto’s langzaam verdwijnt, is er de afgelopen jaren een enorme run geweest op deze auto’s. Een goed voorbeeld is de Tesla model 3. Vlak voor 1 januari 2020 zijn er nog veel van deze modellen op naam gezet om voordeel te hebben van de lagere (4%) bijtellingspercentage.
Benieuwd naar interessante (short)leaseauto’s met een lage bijtelling?
Wij adviseren u graag!